5 prognoz na 2014

Przed Wami kolejna porcja przewidywań na 2014 rok. Jakie będą trendy wśród marketingowców? Co będzie modne? Czy będzie skuteczne? No nic, okaże się w grudniu przy okazji podsumowań. Tymczasem zobaczmy o co chodzi.

Nowojorska agencja Offerpop opublikowała infografikę z 5 trendami, które według nich opanują marketing w rozpoczętym roku. Abstrahując od treści, to dobry krok dla firmy, tego typu treści są bardzo popularne wśród internautów. Może to kolejny trend, trwający już od dawna? Ciekawe co go zastąpi, filmy video a danymi w formie animacji? Pewnie tak. Ale przejdźmy do rzeczy.

1. Consumer content

Coraz więcej marek skupi się na zachęcaniu swoich obecnych i potencjalnych klientów do dzielenia się z marką tworzonymi przez siebie treściami – filmami, zdjęciami i nawet tekstami. Będą one wykorzystywane do celów promocyjnych firm, co dzieje się już dzisiaj. Nie trzeba długo szukać by znaleźć konkursy, w których zadaniem jest zrobienie zdjęcia z produktem marki czy nakręcenie filmiku pasującego do jego charakteru. Ten swoisty crowdsourcing będzie eksploatowany na jeszcze większą skalę.

a1

2. Kampanie cross-mediowe

Wciąż widoczny jest podział na tradycyjne media wykorzystywane w kampaniach (do których zalicza się też np. reklama dispaly na www) oraz social media. Robi się albo jedno, albo drugie. Prognozy wskazują, że możemy spodziewać się coraz większej ilości kampanii cross-mediowych, wykorzystujących wszystkie dostępne środki. To odpowiedź na multiscreening, obecny np. gdy oglądamy TV i przeglądamy na smartfonie Facebooka. Reklamy telewizyjne i prasowe będą zapraszać na portale społecznościowe, gdzie rozgrywać się będzie interakcja ludzi z marką

a2

3. Email + social = efekt

Moda na połączenia będzie trwać. Efektywna komunikacja wykorzystywała będzie możliwości email marketingu, docierającego do wielkiej liczby osób, z social mediami. Dlaczego nie zachęcić ludzi do polubienia fanpage’a poprzez email, obiecując przy tym jakiś bonus? Dlaczego nie zbudować bazy mailowej osób dokładnie z targetu ogłaszając konkurs, w którym należy m.in. podać maila?

a3

4. Social commerce

Masz sklep w sieci? Zakładasz fanpage, ewetualnie konto na Pinterest ze zdjęciami produktów. Na tym zwykle połączenie się kończy. A można z tego, co oferuje sieć, wycisnąć o wiele więcej. Ludzie dokonują zakupów pod wpływem emocji oraz innych ludzi. Rozmawiają ze sobą, wymieniają doświadczenia – neich robią to jawnie w Twoim kanale, nie tam, gdzie nie masz nad tym kontroli. Inna kwestia to mobile, koncentracja uwagi na nim pozwoli na wzrost sprzedaży. Widząc towar w sklepie porównamy jego ceny w sieci i zakupimy coś, co w sklepie może być za drogie

a4

5. Więcej kampanii!

Ostatnia prognoza jest w sumie oczywista. Firmy widzą, że social media to już nie zabawa i inwestują w nie coraz więcej środków. Profesjonalnie zarządzane profile to już nie rzadkość, podobnie dedykowane SM kampanie. Będzie ich coraz więcej, oby tylko jakość została zachowana.

a5