Content marketing

To proste – strategia. A jednocześnie bardzo trudne. Często to, co powinno być wstępem do wszelkich działań, jest pomijane. A potem jest rozczarowanie brakiem efektów i zmarnowanym budżetem. Nie tylko w social media, niestety.

Trafiłem dzisiaj na artykuł na LinkedIn. Dotyczy pokrótce tego, że nawet content marketing bez strategii jest nieefektywny. Podsumować go może poniższy cytat:

Content without Strategy Is Just Stuff

Stuff, czyli jakieś bliżej nieokreślone rzeczy, materiały, które trudno zdefiniować i określić ich przeznaczenie. Ale od początku.
Każda firma chce być rozpoznawalna, chce by klienci wiedzieli o niej jak najwięcej, by przede wszystkim ludzie byli jej klientami i potrzebowali jej produktów i usług. W związku z tym zasypuje ludzi informacjami o sobie w formie reklamy, PRu czy innych działań marketingowych. Ale czy ludzie tego chcą? Odpowiedź jest prosta. A powód? Informacje oferowane przez firmę nie są nikomu tak naprawdę potrzebne. Stąd przełączanie reklam, wyłącznie display czy wyrzucanie ulotek.

Niektóre firmy to zauważyły i zwróciły się w stronę content marketingu. Oznacza on po prostu dostarczanie ludziom treści wartościowych, które im się przydadzą, które będą chcieli poznać i później wykorzystać. Dobrym przykładem jest Leroy Merlin i kanał marki na YouTube. Zamiast publikować tam przykładowo swoje telewizyjne reklamy, marka stawia na coś innego, coś z wartością dodaną dla widzów. To krótkie video-poradniki dotyczące wszelkich prac domowych. Mamy więc nie zachwalanie tapet, ale praktyczna instrukcję o tym, jak wytapetować pokój. I wiele innych.

cm

W porządku. Zrozumienie idei content marketingu jest coraz powszechniejsze. Ale często kończy się na pisaniu mniej lub bardziej eksperckich artykułów lub tworzeniu innych treści. Bez zadania sobie podstawowych pytań w stylu „po co?” i „dla kogo?”. Czyli bez wypracowania strategii. To nadal achillesowa pięta wielu firm, dotycząca nie tylko działań w social media. A poświęcenie nawet sporej ilości czasu na strategię to inwestycja w przyszłość.