Wzrosty i spadki

W 2014 roku wydatki reklamowe w Polsce wzrosną o 1,4% w porównaniu do kończącego się roku 2013. Ten ostatni był okresem spadków, cieszą więc prognozy poprawy sytuacji.

Według prognoz domu mediowego ZenithOptimedia wartość polskiego rynku reklamy będzie na koniec 2014 roku wynosić 6,456 mld zł netto. Jest on oczywiście szalenie zróżnicowany pod względem wydatków na poszczególne typy mediów, wśród których obserwuje się ciągłe zmiany.

Nadal relatywnie najpopularniejszym medium jest telewizja, popularna oczywiście wśród osób starszych, nie nawykłych do częstego korzystania z Internetu. Nakłady na reklamę telewizyjną w 2013 roku spadały, choć nie tak bardzo, jak się spodziewano. Warto jednak wspomnieć, że rynek telewizyjny dotyka fragmentacja, ludzie częściej oglądają niszowe kanały tematyczne zgodne ze swoimi zainteresowaniami niż skierowane do wszystkich kanały masowe.

reklama_podział_3

W szybkim tempie słabnie pozycja prasy – sprzedażowa oraz reklamowa. Nie jest tajemnicą, że coraz mniej ludzi kupuje i czyta papierowe gazety i magazyny. Czytelnictwo spada z braku chęci na sięganie po informacje oraz z zastąpienia papieru urządzeniami elektronicznymi. W rezultacie od prasy odchodzą reklamodawcy, lokując środki gdzie indziej.

A gdzie? W sieci oczywiście. Wydatki na szeroko rozumianą reklamę w Internecie czekają według prognoz spore wzrosty. Dotyczy to szczególnie reklamy w wyszukiwarkach, cenionej za efektywność i skuteczność. Dynamicznie rozwija się reklama powiązana z usługami video – video on demand, video in-stream. Rezygnacja z telewizji objawia się przykładowo oglądaniem seriali w sieci, o dogodnej porze, o czym wiedzą reklamodawcy.

Zgodnie z raportem ZenithOptimedia najdynamiczniej rośnie segment reklamy mobilnej notując kilkusetprocentowe wzrosty rok do roku. Wydatki na reklamę mobile to wciąż ułamek całości, ale rosnące nasycenie rynku urządzeniami mobilnymi powoduje zwrot w tę stronę. Smartfon czy tablet mamy przecież zawsze przy sobie, czego o innych urządzeniach powiedzieć się nie da. Jeśli wierzyć prognozom, firmy powinny zwrócić swoją uwagę na mobilne reklamy, aplikacje, gry i inne narzędzia.

reklama_podział_2