Facebook w Polsce 2013

Światło dzienne ujrzało podsumowanie działalności polskich stron na Facebooku w 2013 roku. Warto je przejrzeć, może nawet dokładnie przeczytać;) To dobre źródło dla inspiracji i poznania dobrych praktyk.

Sotrender co miesiąc publikuje raport FanPage Trends. Omawiane są w nim strony podzielone na kategorie tematyczne. Dokładne dane zebrane przy użyciu narzędzi Sotrendera omawiane są przez ekspertów z branży. Z końcem roku nadszedł czas na jego całościowe podsumowanie, w podobnej jak co miesiąc formule.

Polacy na Facebooku

Łączna liczba aktywności na 8 tysiącach zbadanych stron to 221 milionów. Dużo? Mało? Pewnie ciężko odpowiedzieć, ale warto przemyśleć. Średnie zaangażowanie ze względu na rodzaj posta waha się od 71 do 113 czynności. Najczęściej lubiane są filmy a komentowane statusy tekstowe. Pewnie dlatego, że często mają one formę pytań. A jeśli pytanie oznacza konkurs, to liczba ta w ogóle nie dziwi. Najsłabiej angażują linki. Trzeba w nie kliknąć, a internauci, wiadomo, są leniwi. Bazując na tych statystykach warto pomyśleć nie tylko o zawartości posta, ale tez o jego formie – fota, link czy sam tekst?

Jakie posty angażują?

Chociaż często sukces wpisu to kwestia szczęścia i przypadku. Nawet najbardziej merytoryczny tekst z odnośnikiem do materiału bezcennego dla grupy docelowej może nie odbić się echem. W przeciwieństwie do fajnego zdjęcia lub przysłowiowego kotka w piąteczek.

Ciekawie wygląda zestawienie najczęściej używanych w postach słów. Gdyby stworzyć z nich jeden kanoniczny wpis, mógłby on brzmieć mniej więcej tak: „Zapraszamy! Konkurs! Zobaczcie zdjęcie, polecamy nagrody. Jutro piątek czyli weekend. Bit.ly”. Prawda, że proste? 😉

Jakie treści na fanpage?

Może jeszcze kilka słów o największych polskich fp. Liczby zawsze robią wrażenie. Królem Facebooka jest Robert Lewandowski, który w 2013 odnotował wiele sukcesów. Ponad 2.5 miliona fanów to wiele stadionów, nie wiem nawet ile. 2 miliony przekroczyły Serce i Rozum oraz Play, pozostałe telekomy też radzą sobie dobrze. Szczególnie w odpowiadaniu na posty fanów. W końcu fanpage’e sa traktowane przez wielu jak 24/7 biura obsługi klienta.

sotr34

Dość gadania, polecam samemu przejrzeć istotne dla Was kategorie i wyciągnąć na ich podstawie wnioski dla swoich stron.