Ile na reklamę?

Branża reklamowa w Polsce od wielu lat ma się bardzo dobrze. Coroczne badania pokazują systematyczny wzrost wydatków na tą gałąź gospodarczą.

Dom mediowy ZenithOptimedia przygotował raport przedstawiający planowane wydatki na marketing w 2014 roku. Koszt reklamy wzrośnie o 1,8% w stosunku do poprzedniego roku i ma wynieść łącznie 6,51 mld zł. Niewielkie wzrosty planowane są w obszarze reklamy telewizyjnej, radiowej oraz kinowej. Minimalny spadek zanotuje reklama outdoorowa, a największy, bo aż 15 procentowy ma dotknąć prasę.
 
ZenithOptimedia
 
Naturalnie, najbardziej jesteśmy zainteresowani tym co się dzieje w nowych mediach. Jeśli wierzyć badaniu ZenithOptimedia, to reklama online ma się bardzo dobrze. W tym roku wydatki na marketing internetowy mają wzrosnąć o 12,2% w stosunku do roku poprzedniego. Głównym czynnikiem przyrostu ma być rozwój reklamy video, co ma pokrycie progresywnej popularyzacji treści tego typu.

Prognozowany rozwój reklamy online można uwiarygodnić posiłkując się analizą wydatków w roku 2012 i 2013. Takie badanie przeprowadziła organizacja PwC dla IAB Polska. Wydatki na marketing internetowy w 2013 roku były większe o 10,2% w stosunku do roku poprzedniego, a ich wartość wyniosła 2,43 mld złotych.

Niezmiennie najbardziej cenioną reklamą online jest display. Jego wzrost to między innymi zasługa rozwoju popularności treści video, dzięki której coraz większą wartość stanowią reklamy typu Instream. Duży wkład w rozwój reklamy graficznej wniosły również media społecznościowe oraz treści typu rich-media.

Drugim wycinkiem tortu w reklamie online jest niezmiennie marketing w wyszukiwarkach. Wydatki na linki sponsorowane oraz pozycjonowanie w wyszukiwarkach osiągnęły w zeszłym roku ten sam 35% wkład w marketing internetowy co w roku 2012. Dalej kolejno znajdują się ogłoszenia, e-mail marketing i inne.

Wszyscy marketerzy związani z branżą online, w przeciwieństwie do swoich prasowych kolegów mogą odetchnąć z ulgą. Kondycji reklamy internetowej w najbliższym czasie nic nie powinno zagrażać, a jej wartość na polskim rynku sukcesywnie będzie się umacniać.