MDA.pl   Baza Wiedzy    Słownik pojęć

Słownik pojęć

Powrót do bazy wiedzy

Nie każdy musi znać się na wszystkim. My, na przykład, nie mamy pojęcia jak przeprowadzić udaną operację wycięcia wyrostka robaczkowego. Nie wiemy również w jaki sposób wycelować armatę, aby wyrządziła jak największe szkody, ani jak za pomocą długopisu przeprowadzić tracheotomię :).

Dlatego doskonale rozumiemy, że nie każdy musi wiedzieć co kryje się pod niektórymi pojęciami, którymi posługujemy się na co dzień, których używamy w ofertach, na stronie internetowej czy podczas rozmowy telefonicznej. Z myślą o tych, którzy chcieliby zrozumieć o czym mówimy, powstał ten słowniczek.

HTML /xHTML – hipertekstowy język znaczników, (Extensible) HyperText Markup Language; język wykorzystywany do tworzenia stron internetowych, pozwala opisać strukturę informacji zawartych wewnątrz strony, nadając znaczenie poszczególnym fragmentom tekstu – formując hiperłącza, akapity, nagłówki, listy – oraz osadza w tekście dokumentu obiekty plikowe np. zdjęcia bądź elementy baz danych. HTML umożliwia określenie wyglądu dokumentu w przeglądarce internetowej, np. Internet Explorer. xHTML to modyfikacja HTML posiadająca większe możliwości.

W dwóch słowach: zbiór poleceń odpowiadających za budowę strony internetowej.

CSS – kaskadowe arkusze stylów (Cascading Style Sheets); to język służący do opisu sposobu wyświetlania stron www, to lista reguł ustalających w jaki sposób ma być wyświetlana przez przeglądarkę internetową zawartość wybranego elementu xHTML. Można w ten sposób zdefiniować rodzinę czcionek, kolor tekstu, marginesy, odstęp międzywierszowy lub nawet pozycję danego elementu względem innych elementów bądź okna przeglądarki. Wykorzystanie arkuszy stylów daje znacznie większe możliwości pozycjonowania elementów na stronie, niż oferuje sam xHTML. Innymi słowy xHTML odpowiada za strukturę, a CSS za wygląd strony internetowej.

W dwóch słowach: w procesie tworzenia strony internetowej odpowiada za to, jak prezentuje się ona wizualnie.

Java Script (JS) – skryptowy język programowania dla dokumentów internetowych. Skrypty napisane za pomocą JavaScript mogą być umieszczane bezpośrednio na stronach HTML. Język ten daje obszerne możliwości wzbogacania stron w interesujące elementy. Na przykład można zdefiniować reakcję na zainicjowane przez użytkownika działania, dodać do strony elementy dynamiczne czy pola do wypełnienia.

W dwóch słowach: wzbogaca strony internetowe w elementy dynamiczne (formularze, zapytania i tym podobne).

jQuery – biblioteka programistyczna dla języka JavaScript, ułatwiająca korzystanie z niego. Pozwala osiągnąć interesujące efekty animacji, dodać dynamiczne zmiany strony czy inne rozwiązania, które wpływają na atrakcyjność wizualną strony.

PHP – PHP Hypertext Preprocessor; obiektowy język programowania zaprojektowany do generowania stron internetowych w czasie rzeczywistym. Umożliwia współpracę z wieloma rodzajami źródeł danych, takimi jak systemy zarządzania bazami danych, pliki tekstowe czy serwisy www. Idealnie nadaje się do tworzenia złożonych aplikacji zarządzających dużymi ilościami danych: forów dyskusyjnych, systemów zarządzania treścią czy sklepów internetowych.

SQL – Structured Query Language; strukturalny język zapytań używany do tworzenia i modyfikowania baz danych oraz do umieszczania i pobierania danych w nich zawartych.

Serwer –  program lub komputer świadczący usługi na rzecz innych komputerów połączonych w sieć. Sprowadzają się one zazwyczaj do udostępniania pewnych zasobów innym komputerom lub pośredniczeniu w przekazywaniu danych między komputerami. Wśród wielu usług realizowanych przez serwery w Internecie są między innymi: obsługa stron www czy poczty elektronicznej, przesyłanie plików, komunikacja online czy strumieniowa transmisja audio i wideo oraz wiele innych.

W dwóch słowach: komputer (zwykle o dużej mocy obliczeniowej), na którym zapisywane są strony internetowe, pliki itp.

Apache – najpopularniejszy serwer www; do niego przeglądarka internetowa przesyła żądania udostępnienia dokumentów www i informacje o kliknięciu odnośnika oraz informacje z formularzy. W połączeniu z językiem skryptowym PHP i bazą danych MySQL, Apache stanowi jedno z najczęściej spotykanych środowisk w firmach oferujących miejsce na serwerach sieciowych.

W dwóch słowach: najpopularniejsze na świecie oprogramowanie serwera do stron internetowych.

Page Rank – metoda nadawania indeksowanym stronom internetowym określonej wartości liczbowej, oznaczającej ich jakość; mechanizm wprowadzony przez twórców wyszukiwarki Google i w niej wykorzystywany, im większa wartość PageRank, tym wyżej w wynikach wyszukiwania dana strona się znajduje i łatwiej do niej dotrzeć.

W dwóch słowach: ranking stron internetowych zależnie od ich jakości – im lepsza, tym łatwiej ją znaleźć.

Indeksowanie – analiza strony internetowej przez specjalny program pod kątem jej budowy i zawartości; indeksowanie witryny powoduje jej zapisanie w bazie wyszukiwarki pod przeanalizowanymi frazami, czego skutkiem jest określona pozycja witryny w wynikach podawanych przez wyszukiwarkę, np. Google.

W dwóch słowach: układanie stron internetowych w wyszukiwarce w kolejności zależnej od ich jakości.

CMS – system zarządzania treścią (Content Management System); oprogramowanie pozwalające na łatwe utworzenie serwisu www oraz jego późniejszą aktualizację i rozbudowę przez redakcyjny personel nietechniczny. Kształtowanie treści i sposobu ich prezentacji w serwisie internetowym zarządzanym przez CMS odbywa się za pomocą prostych w obsłudze rozbudowanych formularzy i modułów. Innymi słowy dzięki CMS nie trzeba być programistą by tworzyć strony www.

W dwóch słowach: narzędzie pozwalające na samodzielną modyfikację zwartości merytorycznej na stronie internetowej.

CRM – zarządzanie relacjami z klientami (Customer Relationship Management); zestaw procedur i narzędzi istotnych w zarządzaniu kontaktami z klientami. To oprogramowanie umożliwiające przedsiębiorstwu kształtować uporządkowane i satysfakcjonujące dla obu stron relacje z konsumentem. Przykładowo, przedsiębiorstwo, dysponując szczegółową bazą danych swoich klientów, za pomocą CRM pobudza wszystkich pracowników do jak najlepszego zaspokojenia potrzeb konsumenta, wykorzystując dane o jego preferencjach, wymaganiach odnośnie obsługi czy też indywidualnych zachowań.

W dwóch słowach: narzędzie umożliwiające gromadzenie i uzupełnianie informacji o klientach i podejmowanych w stosunku do nich działaniach.

Drupal – system zarządzania treścią umożliwiający użytkownikowi łatwe publikowanie, zarządzanie i organizowanie zawartości strony. Wyposażony jest w funkcje, które oferują między innymi system blogów, środowiska przeznaczone do wspólnej pracy nad projektem, fora, biuletyny, galerie grafik/zdjęć czy możliwość wysyłania i pobierania plików. Cechami wyróżniającymi Drupala jest system segmentów i taksonomii. Taksonomia to rozbudowany moduł służący głównie do porządkowania treści wedle kategorii.

W dwóch słowach: system zarządzania treścią znajdującą się na stronie internetowej.

WordPress – system zarządzania treścią zaprojektowany głównie do obsługi blogów. Napisany jest w języku PHP, wykorzystuje bazę danych MySQL. Jest dostępny bezpłatnie.

W dwóch słowach: bardzo popularny,  system zarządzania treścią znajdującą się na stronie internetowej.

Typo3 – jeden z najbardziej zaawansowanych systemów zarządzania treścią, dostępny na zasadach wolnej licencji; napisany w PHP, domyślną bazą danych jest MySQL, ale istnieje możliwość wykorzystania innych systemów bazodanowych.

PrestaShop – otwarte oprogramowanie sklepu internetowego, umożliwiające samodzielne zbudowanie i zarządzanie sklepem w Internecie

Magento – otwarte oprogramowanie sklepu internetowego, umożliwiające samodzielne zbudowanie i zarządzanie sklepem w Internecie

Mailing – jedno z narzędzi marketingu internetowego; polega na wykorzystaniu poczty elektronicznej jako kanału komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami. Na adresy zebrane w starannie pokategoryzowanych bazach danych wysyła się informacje dopasowane do odbiorców, informacyjne, sprzedażowe lub wizerunkowe.

W dwóch słowach: wiadomości reklamowe / promocyjne wysyłane do bazy adresów email.

Cache – pamięć podręczna; mechanizm, w którym część spośród danych jest dodatkowo przechowywana w pamięci o lepszych parametrach. Ma to na celu poprawę szybkości dostępu do tych informacji, które przypuszczalnie będą potrzebne w najbliższej przyszłości. Przykładowo pamięć podręczna przeglądarki oznacza miejsce na dysku twardym, w którym przeglądarka internetowa przechowuje odwiedzone uprzednio strony (lub części stron) www. Ma to na celu przyspieszenie przeglądania stron internetowych, gdyż nie ma potrzeby ściągania odwiedzonych już stron z Internetu.

W dwóch słowach: dzięki pamięci cache strony ładują się szybciej, a przeglądarka więcej zapamiętuje.

Google AdWords Search – reklamy wyświetlające się obok wyników wyszukiwania w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej Google. Reklamy wyświetlają się w postaci linków tekstowych i są bezpośrednio związane z wpisanym przez internautę hasłem. Google AdWords Search są bardzo efektywną formą reklamy ponieważ rozliczane są w najefektywniejszym modelu CPC (Cost per Click).

CPC (Cost per Click) – jest to współczynnik efektywności reklamy liczony jako stosunek liczby kliknięć do kosztów kampanii reklamowej. Pojęcie CPC oznacza w rzeczywistości koszt pojedynczego kliknięcia w baner reklamowy.

Google Display Network (GDN) – sieć Reklamowa firmy Google. Sieć ta obejmuje sowim zasięgiem ponad 95% polskich internautów. Dzięki takiemu zasięgowi jest największą siecią reklamową w Polsce. W ramach GDN reklamy mogą wyświetlać się internautom w różnych postaciach: tekstowej, graficznej lub video. Do sieci reklamowej Google Display Network należą między innymi jedne z największych portali takich jak: gazeta.pl, interia.pl czy onet.pl. Poprzez GDN można dotrzeć również do użytkowników usługi Google takich jak Youtube czy poczta GMAIL. W GDN reklamę można precyzyjnie kierować ze względu na: lokalizacje, słowa kluczowe czy zainteresowania.

Data publikacji: 2013-11-14