Podstawy SEO
W dobie powszechnego dostępu do sieci coraz więcej osób szuka usług i produktów za pośrednictwem Internetu. W tym celu użytkownicy chętnie korzystają z wyszukiwarek internetowych.
W takim razie, jakie kroki należy podjąć aby nasza strona internetowa znalazła się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania? Poniżej przedstawiamy kluczowe czynniki, które pozytywnie wpłyną na optymalizację strony pod wyszukiwarki internetowe.
Unikalne treści
Roboty wyszukiwarek, czyli skrypty analizujące jakość witryn, zwracają szczególną uwagę na jakość treści na stronach. Dlatego istotne jest, aby teksty miały prawidłowe nasycenie słów kluczowych oraz właściwy dobór nagłówków. Co istotne, treść strony w żadnym wypadku nie może być skopiowana z innych serwisów. Wyszukiwarki potrafią wykryć czy dana treść jest oryginalna czy została powielona z innej witryny. Warto też zwrócić uwagę na ilość tekstów. Zbyt mała zawartość treści tekstowych może wpłynąć negatywnie na uzyskanie wysokich pozycji.
Prawidłowy kod
Wyszukiwarki analizując jakość stron internetowych, zwracają uwagę na jakość kodu źródłowego. Istotne jest, aby kod spełniał wytyczne W3C, miał prawidłową składnię oraz nie zawierał błędów. Co więcej, roboty wyszukiwarek lepiej oceniają strony, których kod jest napisany indywidualnie. Między innymi dlatego warto zainwestować w unikalną stronę internetową, zamiast korzystać z gotowych szablonów lub – co gorsza – kreatorów stron internetowych.
Responsywność
W ostatnim czasie wyszukiwarka Google zaczęła analizować jakość stron pod kątem ich dostępności na urządzeniach mobilnych. Wynika to po części z faktu, że już prawie połowa odsłon stron internetowych jest dokonywana ze smartfonów i tabletów. Dlatego, aby strona znalazła się wysoko w wyszukiwarkach, należy zadbać o jej dostępność na urządzeniach mobilnych. Strona wykonana w technologi Responsive Web Design będzie zdecydowanie lepiej oceniana przez wyszukiwarki.
Dobór nagłówków (H1, H2 itd.)
Szczególnie ważnym miejscem w kodzie strony są nagłówki. Powinny one prawidłowo reprezentować dalszą cześć danej strony. Roboty wyszukiwarek szczegółowo analizują, czy treść nagłówków odpowiada treściom akapitów. Aby dana strona była zgodna z wytycznymi wyszukiwarek, powinna zawierać tylko jeden nagłówek H1 i to on powinien określać treść całego contentu. Kolejne nagłówki, czyli H2, H3 itd. mogą uzupełniać treść strony i z pewnością wesprą jakość optymalizacji SEO.
Tytuł i opis (meta tagi)
Title i decrpiton to tzw metatagi, czyli informacje dla wyszukiwarek. To właśnie treści wpisane w tych dwóch miejscach są wyświetlane na liście wyników wyszukiwania w Google. Dlatego dobór metatagów ma duże znaczenie przy pozycjonowaniu. Jeżeli title zawiera słowa kluczowe odpowiadające zapytaniu do wyszukiwarki Google, jest większa szansa, że właśnie ta strona znajdzie się wysoko na liście.
Plik Robots, Mapa strony
Zgodnie z wytycznymi Google, jeżeli strona internetowa ma być pozycjonowana, należy umieścić na serwerze tzw. plik Robots. Określa on, które katalogi na serwerze mają być analizowane przez roboty wyszukiwarki. Dodatkowo warto podpiąć stronę pod narzędzie Google Webmaster Tools, a następnie przesłać do narzędzia tzw. mapę strony. Zawiera ona listę podstron, co ułatwia robotom analizę treści witryny.