Meta znaczniki w praktyce

Kinga Gurbin

Kinga Gurbin

Junior Account Manager / O autorze

Wyszukiwarka Google to pierwszy kierunek Twoich potencjalnych klientów, bez względu na to, w jakiej działasz branży. Informacje, które wyświetlą się w wynikach wyszukiwania, mogą mieć wpływ na to, czy użytkownik zdecyduje się zajrzeć na Twoją stronę, czy wybierze konkurencyjny serwis.

Każdy z nas wie, że im wyżej znajduje się link, tym uważamy stronę za bardziej dla nas wartościową i wiarygodną. Dlatego na pierwszej stronie wyników wyszukiwania niezwykle istotna jest wysoka pozycja. Jednak nie tylko ona ma znaczenie dla użytkowników. Oprócz niej ważny jest również profesjonalny i konkretny opis strony. I tutaj z pomocą przychodzą nam właśnie meta znaczniki!

Czym są meta tagi?

Meta znaczniki to część kodu Twojej strony umieszczona w sekcji <head>, nazywana przez deweloperów tagami HTML. Niektóre z nich są widoczne dla użytkowników, inne wcale. Ich najważniejsza funkcja, to pozytywny wpływ na organiczne pozycjonowanie strony, dlatego warto, abyś miał choć podstawową wiedzę na temat ich optymalizacji.

Title

Title to element kodu HTML, który jak wskazuje jego nazwa odpowiada za tytuł Twojej strony internetowej. Teoretycznie, podczas przeglądania witryny, jest on raczej niewidoczny dla użytkownika, jest natomiast niezwykle istotny z punktu widzenia SEO i momentu kiedy użytkownik podejmuje decyzję, w który wynik wyszukiwania kliknąć.

Tytuł strony widoczny jest w 3 miejscach. Jakich?

  • Wyniki wyszukiwania

  • Nazwa karty w przeglądarce internetowej

  • Linkach w social mediach, kierujących do Twojej strony

Jak napisać dobry meta title?

Skoro już wiesz, gdzie znajduje się meta title, i w których miejscach widzą go użytkownicy Twojej strony, łatwiej będzie Ci napisać jego treść. Poniżej prezentujemy jednak kilka uniwersalnych zasad i rad, których warto przestrzegać podczas tworzenia tytułu.

Uważaj na długość tytułu

Google nie określiło maksymalnej ilości znaków, które mogą znaleźć się w tytule. Limit tytułu jest nieco bardziej skomplikowany i opiera się o kontener mieszczący 600 pikseli, co przekłada się na około 60 znaków. Ale, jak to w internecie bywa – znak znakowi nierówny! Są litery węższe i szersze, wielkie i małe, każde z nich „zajmują” inną ilość miejsca.

Jeśli okaże się, że Twój tytuł jest zbyt długi, Google może go przyciąć, zastępując treść wielokropkiem („…”), co może oznaczać usunięcie ważnych dla Ciebie słów kluczowych.

Warto więc przetestować kilka tytułów i po prostu sprawdzić jak prezentują się one w wyżej wymienionych miejscach, i który z nich jest najbardziej przyjazny dla użytkownika.

Stań się użytkownikiem

Tytuł kierowany jest do Twojego klienta, więc spróbuj przez chwilę się nim stać. Jak przekonać go, że powinien kliknąć w tę, a nie inną stroną internetową. Co wyróżnia Twój serwis, czy sklep? Title powinien dokładny przekaz na temat zawartości strony internetowej, ale powinien robić to w pozytywny i zachęcający sposób.

Tak, SEO jest ważne, ale pamiętaj o tym, aby nie przeładować swojego tytułu jednym słowem odmienionym na klika sposobów. Tytuł „Tworzymy strony internetowe, najlepsze strony internetowe, strony internetowe dla Twojej firmy” być może zwróci uwagę na wyrażenie „strony internetowe”, ale nie jest ani profesjonalny, ani atrakcyjny.

Pamiętaj o unikalnych tytułach

Niepowtarzalne i unikalne tytuły każdej z podstron, tworzących Twoją stronę WWW pomagają wyszukiwarce w określeniu tego, że strona składa się z innych, wyjątkowych części. Dodatkowo, tytuły odnoszące się do zawartości treści pomogą skrócą drogę użytkowników, którzy szukają konkretnych informacji lub produktów, a co za tym idzie, zwiększy się współczynniki klikalności w Twoje linki.

Staraj się unikać tytułów domyślnych, czyli “Strona główna”, “Nowa strona”, czy “Nowa witryna WordPress”. Pozostawienie takich treści to najgorsze co możesz zrobić z punktu widzenia pozycjonowania swojej strony internetowej.

Google zinterpretuje to jako zduplikowaną treść – duplicate content, jeśli tytuł ten powtarza się na Twojej stronie kilka razy, a co gorsza, takie tytuły mogą pojawiać się również na innych witrynach w sieci. Dodatkowo, tytuły te prawie zawsze zmniejszają współczynniki klikalności. Zadaj sobie pytanie: jakie jest prawdopodobieństwo, że klikniesz stronę o nazwie „Bez tytułu” lub „Strona produktu”?

Meta Description

Innym meta znacznikiem, który odnosi się do organicznego pozycjonowania Twojej strony jest meta description, czyli krótkie podsumowanie zawartości strony internetowej. Treść ta wyświetlana jest w wynikach wyszukiwarki, w miejscu, które zaznaczyliśmy na poniższym screenie. 

Można powiedzieć, że meta description pełni funkcję tekstu reklamowego. Jego zadaniem jest przekonanie użytkownika do tego, że to na Twojej witrynie znajdzie interesujące go treści lub produkty. Tekst ten ma za zadanie wyróżnić Cię na tle konkurencji.

Jaką długość powinien mieć meta opis?

Podobnie jak przy title, opis w metatagach może mieć dowolną długość. Google ma jednak w zwyczaju skracać go do +/- 155 – 160 znaków. Zasada, do której warto się stosować, jest taka, aby Twój opis był na tyle długi, aby zawarte były w nim ważne dla Twojej witryny treści. Z naszego doświadczenia, zalecamy opisy, które zmieszczą się w 50 – 160 znakach. Będziesz miał wtedy pewność, że wszystkie treści, na których Ci zależy wyświetlą się pod adresem Twojej witryny.

Czy meta opis ma wpływ na pozycję w wyszukiwarce?

Google otwarcie mówi o tym, że ani opisy, ani zawarte w nich słowa kluczowe nie mają bezpośredniego przełożenia na pozycję w wynikach wyszukiwania. Mają jednak wpływ na CTR (click through rate), czyli współczynnik klikalności Twojej strony.

Im lepszy, bardziej trafny i ciekawy opis, tym więcej osób wybierze Twoją stroną spośród wszystkich wyników wyświetlonych pod danym hasłem. Warto więc nie lekceważyć treści, które się tam znajdują i stworzyć opis przyciągający klientów.

Pomimo tego, że słowa kluczowe nie mają przełożenia na pozycję w wyszukiwarce są istotne z punktu widzenia użytkownika. Google pogrubia w opisie słowa, które pasują do wyszukiwanego hasła. Tekst pisany boldem zazwyczaj przyciąga wzrok, dlatego nie warto też zupełnie rezygnować z kluczowych haseł w opisach.

Podsumowując…

Meta znaczniki, a w szczególności tytuł i opis, nie mają bezpośredniego przełożenia na poprawę pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Wciąż są jednak pierwszymi elementami, z którymi spotyka się użytkownik przed wejściem na Twoją stronę.

Warto więc zadbać o trafne, dobrze przygotowane treści, które zainteresują użytkownika i zwiększą szansę, na to, że kliknie on w Twój link przeglądając wyniki wyszukiwania.

Kinga Gurbin

Kinga Gurbin

Junior Account Manager

Mieszanka kreatywności i organizacji. Nie znosi nudy i monotonii. Psia Mama. Miłośniczka pieczenia, z czego korzyści czerpie całe biuro.

Zadzwoń: 61 661 48 58

Napisz: biuro@mda.pl