Ile zarabia Zuckerberg?

Minęły już dwa lata, od kiedy Facebook wszedł na giełdę. Dla inwestorów był to czas wątpliwości.

Fot. Anthony Quintano (https://www.flickr.com/photos/quintanomedia/41793468182)

Portal Zuckerberga generował stratę, a finansiści wątpili w realny potencjał biznesowy serwisu. Co więcej, Facebook wypuszczał w tym okresie wiele nieudanych projektów, w tym Home czy Paper, a dziennikarze nagminnie pisali o uciekającej fali młodych użytkowników portalu. A jak to wygląda teraz?

Zaczynając od samej ilości użytkowników, Facebookowi naprawdę można tylko zazdrościć. Portal odwiedza co miesiąc ponad 1,2 mld osób, a dynamika wzrostu nowych użytkowników wcale nie maleje. Co ciekawe, na 2 miliardy szacuje się obecnie liczbę użytkowników internetu na świecie. Facebook skusił już sobą większą część internautów świata i wciąż mu mało.
Facebook-1Q-2014-monthly-activer-users
Ten olbrzymi pokład biznesowy Facebooka w końcu zaczął zarabiać. Jak? Kluczem do sukcesu było wdrożenie algorytmu edge-rank. Jest to mechanizm, który ogranicza widoczność postu na tablicach użytkownikach. Jak to wygląda w praktyce?

Przez dłuższy czas prowadzenie strony na Facebooku było naprawdę tanią inwestycją. Każda marka prowadząca fanpage, który polubiło przykładowo 10 000 osób, miała pewność 100 procentowego zasięgu. Dodając nowy post managerowie strony byli pewni, że powinien on dotrzeć właśnie do 10 000 osób. Edge-rank skutecznie ogranicza zasięg wszystkich postów pokazując tylko części użytkowników każdy nowy post. Dlatego marketerzy, którzy chcą nadal mieć silna pozycję na Facebooku coraz częściej zaczęli korzystać z płatnych reklam, chociażby postów sponsorowanych.
Facebook-EdgeRank-Formula
Jak to przekłada się na pieniądze? Tylko rok temu portal Zuckerberga zarabiał na jednym użytkowniku 1,35 dolara. Obecnie kwota ta zwiększyła się do 2 dolarów. Natomiast według eMarketera Facebook kontroluje niecałe 6 procent rynku reklamy internetowej, czyli o 1,8 procent więcej niż rok temu.

Chyba nikt już nie ma wątpliwości czy największy portal społecznościowy na świecie jest również znaczącym graczem na rynku reklamowym. Facebook jest prawdziwym gigantem – nie tylko ilościowym, ale również finansowym.