Wpływ wirusa na rynek e-commerce

Paulina Maciejewska

Paulina Maciejewska

Account Manager / O autorze

Walka z epidemią jest niezaprzeczalnym faktem i staramy się ją wygrać z nią na każdym polu. Obecnie nawet największe marki zmagają się ze sporymi skutkami, jakie przynosi „trzymanie” świata pod kluczem.

Zamknięcie wielu placówek działających w branży handlowej, gastronomicznej, turystycznej czy transportowej to ogromny cios dla części usługowej. Sytuacja w jakiej przyszło nam funkcjonować stała się sporym wyzwaniem dla przedsiębiorstw. Musimy mieć świadomość tego, że obecna rzeczywistość bardzo wpływa na zachowania konsumentów, a co za tym idzie – również rozwój branży e-commerce.

Czy w takim razie sektor e-commerce, to nasz złoty środek?

Zdecydowanie tak!  Dziś większość konsumentów chętniej sięga po wirtualny koszyk z jednego ważnego powodu – bezpieczeństwo. Zakupy online nie wiążą się z opuszczaniem mieszkania, kontaktowaniem się z dużą liczbą osób oraz są bardzo wygodne i opłacalne. Obecnie w sieci można skorzystać z bardzo wielu akcji promocyjnych, co z pewnością sprzyja wzrostowi zainteresowania platformy e-commerce.

Ten istotny fakt nie pozostaje niezauważony…

Bardzo szybko zareagowały firmy zajmujące się dostarczaniem żywności takie jak: Uber Eats czy Glovo. Uruchomiły w swoich aplikacjach opcję dostawy bezkontaktowej, co znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa i jednocześnie zachęca do korzystania z usług.

Faktem jest, że obecnie rozkwit przeżywają firmy transportowe i kurierskie, które również dbają o wysoki poziom bezpieczeństwa.

InPost wprowadził usługę „paczka w weekend”, która umożliwia dostawę przesyłek również w weekend. Co ciekawe wprowadził również w swojej aplikacji interesującą funkcję, która pozwala na odbiór paczki bezdotykowo.

Jak odnalazły się firmy z branży spożywczej?

Doskonale, dostosowują się z dnia na dzień. Już teraz można zaobserwować znaczny wzrost mobilności spożywczych marketów wielkopowierzchniowych oraz małych sklepików osiedlowych.

Do grona tych największych, czyli Tesco, Carrefour, Piotr i Paweł, Auchan, Frisco od niedawna dołączyła również Żabka oraz Biedronka. Ta ostatnia, problem z dostarczaniem towarów rozwiązała niezwykle pomysłowo, a mianowicie nawiązała współpracę ze wcześniej wspomnianym Glovo. Dzięki czemu zakupami z bezpośrednią dostawą do domu mogą cieszyć się  mieszkańcy: Warszawy, Łodzi, Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania, Szczecina, Gdańska, Gdyni i Sopotu.

Popularnością cieszą się dostawcy świeżych warzyw i owoców, którzy dostarczą wybraną żywność pod drzwi lub umożliwiają odbiór osobisty wcześniej przygotowanego zamówienia.

Tutaj warto również wspomnieć o popularnej akcji #WspieramyLokalnyBiznes. Jej ideą jest zachęcanie konsumentów do wspierania działalności lokalnych, poprzez robienie zakupów w ulubionych sklepach oraz zamawianie jedzenia „na wynos” z ukochanych restauracji. Dodatkowo w celu wsparcia akcji powstała platforma dla przedsiębiorców i konsumentów, aby być na bieżąco i przekazywać najważniejsze informacje.

Jak na dłoni widać, że popularność zakupów wirtualnych wzrasta. Wg Google Trends w ciągu ostatniego miesiąca można było zaobserwować znaczny wzrost popularności frazy „zakupy online” w stosunku do początku tego roku. Nie da się ukryć, że wolny czas oraz obecna sytuacja stały się motorem napędowym do robienia zakupów w sieci.

Co możesz zrobić dla swojego biznesu, od czego zacząć?

Nie pozostawia wątpliwości fakt, że obecna sytuacja wymaga szybkiej reakcji, elastyczności i dostosowania się do potrzeb klienta. Zanim jednak rozpoczniemy działania prowadzące do sprzedaży online, warto przemyśleć aspekty związane z: dostawą, magazynem, dostępnością produktów, marketingiem, finalizacją zamówień oraz z bezpieczeństwem.

Tym, którzy z branżą e-commerce nie mieli jeszcze wiele wspólnego pozostaje zadać pytanie: jak szybko mogę otworzyć sklep internetowy ze swoimi produktami?

Nie będzie to tak odległy czas, jak mogłoby się wydawać. Najłatwiej i najszybciej można otworzyć sklep internetowy korzystając z modelu MVP czyli minimum viable product. Z pewnością przygotowanie takiej wersji zajmie znacznie mniej czasu niż tworzenie bardziej rozbudowanej.

Czym tak naprawdę jest?

To produkt, który jest przygotowany w wersji podstawowej i jest gotowy do wprowadzenia na rynek. Czyli inaczej mówiąc wystarczający, aby pokazać docelowemu klientowi jego wartość. Dla Ciebie, jako dla sprzedawcy, będzie to doskonały wyznacznik, aby zmierzyć faktyczne zainteresowanie oferowanymi produktami. Brzmi dobrze, prawda?

Na początku nie trzeba skupiać się na detalach i designie, o to możesz zadbać w każdej chwili. Teraz skup się na tym, czego najbardziej potrzebujesz, a Twój sklep może zacząć działać szybciej niż Ci się wydaje.

Co my możemy dla Ciebie zrobić?

Przygotować taki sklep! Mamy duże doświadczenie w tworzeniu sklepów internetowych. Wiemy, że przy ich przygotowaniu należy postawić na dwa istotne elementy: warstwę graficzną oraz funkcjonalność.

Aspekt wizualny jest bardzo istotny, ponieważ zachęca użytkownika to zapoznania się z asortymentem, jaki chcemy mu zaoferować. Sam wygląd to jednak nie wszystko! Najważniejsze jest jednak to, czy sklep będzie intuicyjny i w kilku prostych krokach poprowadzi użytkownika z produktu do koszyka zakupowego. Ma to bezpośredni wpływa na decyzje o zakupie produktu czy usługi i finalnie użytkownik znajdzie się na podstronie finalizującej transakcję, zanim zdąży się zniechęcić zawiłą strukturą strony.

Naszym kluczem do sukcesu jest WordPress, a dokładniej jedno z popularnych rozszerzeń – WooCommerce. Dzięki niemu przygotujemy pełnowymiarowy sklep, którego zaletą będzie możliwość wprowadzania licznych modyfikacji i funkcjonalności. W prosty sposób będziesz mógł zarządzać produktami dostępnymi w sklepie. Bez problemu wprowadzisz nowe zdjęcia, opisy i ceny oraz wygenerujesz kody rabatowe i sprawdzisz stany magazynowe. Krótko mówiąc trzymasz rękę na pulsie!

Warto wspomnieć, że sklep wykorzystujący wtyczkę jest bardzo bezpieczny i jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż oferowane w sieci abonamentowe sklepy. Jego przewagą jest z pewnością fakt, iż sklep zbudowany w oparciu e-commercowy open source, można dowolnie rozbudowywać i dostosowywać wg potrzeb.

Nie taki diabeł straszny…

Może brzmi to trochę strasznie, ale bez obaw. Obecnie mamy pod ręką wiele narzędzi ułatwiających start. Bez obaw – jesteś w dobrych rękach! Dzięki rozwiązaniom dostępnych platform e-commerce, dostawcom czy nawet mediom społecznościowym mamy bardzo duże pole manewru.

Dlatego to, co wydaje się trudne do zrobienia w rzeczywistości może zająć znacznie mniej czasu. Zacznij od małego kroku, aby później móc działać na większą skalę.

Podsumowując – stworzymy dla Ciebie platformę, która będzie bezpiecznym i prostym w obsłudze narzędziem, zarówno dla właściciela jak i dla klienta. Jeśli chciałbyś skorzystać z naszej pomocy i błyskawicznego działania – zapraszamy do współpracy. Z pewnością wspólnie wypracujemy doskonałe rozwiązania dla Twojego sklepu internetowego 🙂

Paulina Maciejewska

Paulina Maciejewska

Account Manager

Specjalista ds kontaktu z klientem. Jednym słowem kreatywny umysł, który nie znosi nudy. Fanka dobrej kawy, fotografii, psychologii i sportu.

Zadzwoń: +48 61 661 48 58

Napisz: biuro@mda.pl